dodane przez @bargolis, 25 lutego 2019 09:26
RECENZJE

DevTycoon to gra niewielkiego polskiego studia założonego przez Denisa Szwarca. Oto zostajemy szefem firmy programistycznej i od nas zależy, w którą stronę potoczy się nasza kariera. Musimy dbać o finanse, pracowników, morale, terminy i ciągły rozwój. Innymi słowy tak jak w rzeczywistości, zaczynamy od małych zleceń, żeby piąć się w górę. Grafika wykonana jest w popularnej od jakiegoś czasu technologii lowpoly. Pasuje to do charakteru i tematyki gry. Jest czytelna, prosta i nie przytłacza milionem detali na starcie.

Początek gry

Mam taki nawyk, że zanim kliknę w "New Game", zaglądam do menu opcji. W DevTycoon ustawienia ograniczają się w sumie do jednego ekranu z właściwościami grafiki i poziomami dźwięku. Nieduże gry oparte o silnik Unity są często wystarczająco zoptymalizowane i tak też jest w tym przypadku. Bez przeszkód uruchomiłem grę na swoim laptopie (i5-4300U/8GB RAM i ze zintegrowaną kartą graficzną) w domyślnych ustawieniach, natomiast na stacjonarnym komputerze (i5-3470/16GB RAM/GTX670 2GB) bez problemu gra działa płynnie w najwyższych ustawieniach w rozdzielczości FullHD. W obu przypadkach nie zauważyłem spadków poniżej 30 fps , nie jest to zresztą dynamiczna strzelanka, więc ilość klatek nie jest tutaj najważnieszja.

Newgame1

Przed startem nowej gry musimy wybrać imię i nazwisko naszego bohatera oraz wybrać jego trzy pierwsze umiejętności. Drzewko w obecnej wersji gry jest proste i odnosi się do ogólnie pojętego webdevelopmentu. W przyszłości dodane będą inne ścieżki rozwoju. Po wybraniu umięjętności i zakupie pierwszej lokalizacji ukazuje się nam nasze centrum dowodzenia. Obecnie działają główne mechaniki gry:

  1. Powiadomienia - zbliżające się opłaty rachunków, podsumowanie wykonanych zleceń etc.
  2. Zatrudnianie pracowników - jeśli stawka lub zestaw umiejętności nam nie odpowiadają możemy rozejrzeć się za kimś innym.
  3. Zlecenia - podstawowy i najważniejszy element gry.
  4. Finanse - przegląd przychodów i wydatków, jeśli nie chcemy pamiętać o zbliżających się opłatach, możemy zatrudnić księgowego.
  5. Rozwój pracowników - szczegółowe informacje o umiejętnościach i drzewko rozwoju.
  6. Informacja o obecnie wybranym pracowniku i jego poziomie.
  7. Informacja o stanie konta i ilości fanów.
  8. Menu wyposażenia i kupna mebli/sprzętu do biura.
  9. Widok okolicy. Newgame2 Newgame3

Eat, sleep, code, repeat

Zanim przyjmiemy pierwsze zlecenie, musimy przejść do menu wyposażenia i zakupić przynajmniej najtańsze biurko z komputerem, a następnie przypisać do niego programistę. Commision Jeśli to zrobiliśmy, otwieramy menu zleceń i szukamy odpowiadającego nam zadania. Poza informacją o wymaganym czasie i wynagrodzeniu, musimy zwrócić uwagę na to, czy posiadamy odpowiednie umiejętności potrzebne do ukończenia zadania w wymaganym czasie. Technologie, których jeszcze nie opanowaliśmy będą oznaczone na czerwono. Ważna jest też ilość jednostek wymaganych do budowy modułu. Bardziej doświadczony programista wykona pracę szybciej i z mniejsza ilością błędów/"usprawnień". Commision2 Po prawej stronie ekranu pojawi się panel, gdzie musimy kliknąć "Create project" i w wyświetlonym oknie wybrać odpowiednie komponenty do budowy nowej aplikacji. Muszą być one zgodne z listą wcześniej wymaganych. Commision2 Ostatnim krokiem jest przydzielenie programisty do pracy nad wybranym modułem. Przeciągamy zatem jego ikonę nad komponent, który ma wykonać. Jeśli pojawi się czerwony znacznik zamiast zielonego, oznacza to, że dany pracownik nie ma wymaganej umiejętności. Jest to jeden ze strategicznych elementów mechaniki gry. W późniejszym etapie możemy specjalizować programistów i przydzielać im zadania z konkretnych obszarów. Po przydzieleniu zadań automatycznie rozpocznie się praca nad nimi. Kiedy zostanie zakończona, komponent podświetli się na zielono. Warto również pamiętać, że im mniej doświadczonego pracownika przydzielimy do tej pracy, tym więcej czasu straci on na poprawianie błędów, których siłą rzeczy również popełni więcej. Możemy oddać aplikację z błędami, ale wiąże się to z karami. Commision3 Po odebraniu nagrody, bierzemy kolejne zlecenie, znów zarabiamy, stać nas na opłacenie rachunków, kolejnego pracownika. Nabywamy nowe umiejętności, wykonujemy lepiej płatne zadania, kupujemy większe biuro i tak dalej.

Podsumowanie

W obecnej wczesnej fazie rozwoju gra zapewniła mi około 1-1.5h zabawy. Pojawiły się co prawda drobne błędy w działaniu (niepoprawne wyświetlanie grafik, czasem niedziałające przyciski/kontrolki, raz nawet program się zawiesił), ale dla wersji alfa to normalne, zatem ten element nie podlega rygostycznej ocenie. Gra się uruchamia i jest grywalna: ocena 5/5. :D Tak jak opisałem wyżej, jest to prosty schemat, ale dobrze odzwierciedla on podstawowy i główny element mechaniki gry tego gatunku. Na bardziej złożony model będziemy musieli jeszcze poczekać i jestem ciekaw, co autorzy wymyślą i zaoferują graczom. Osobiście na pewno chciałbym zobaczyć prosty samouczek lub przemodelować lekko system wykonywania zleceń, ponieważ obecny jest nieco mało intuicyjny, no i dodał autosave. Bardziej rozbudowane drzewka umiejętności i system progresji zostały już zapowiedziane przez twórców. Fajnie byłoby zaimplementować do tego modyfikatory, kiedy to np. lepszy komputer daje nam bonus do umiejętności, lepszy księgowy dba nie tylko o rachunki, ale również pozwala lepiej zarobić na zleceniach. Jeśli chodzi o rozwój projektu, możliwości jest dużo, a i podobnych gier również powstało już kilka. Jest to więc okazja albo do storzenia kolejnego klona, albo wychwycenia błędów poprzedników i stworzenia czegoś świeżego. Osobiście z całego serca życzę twórcom tego drugiego scenariusza.

Gra do kupienia tutaj.