Witch Murderdodane przez Marek Lipiński, 22 sierpnia 2018 00:08
PUBLICYSTYKA

Firmy produkujące gry cały czas przechwalają się jakiego to silnika nie używają w swoich produkcjach i czego to on nie potrafi. Natomiast warto sobie zadać pytanie jak on w ogóle działa i czym właściwie jest?

Zanim jednak do tego przejdziemy, trochę historii.

O początkach silników gier trudno mówić. Chociażby dlatego, że w ogóle ich nie było. Przynajmniej w takim rozumowaniu jakim je dzisiaj postrzegamy. Kiedy gry wideo dopiero raczkowały jeden silnik odpowiadał jednej grze. Działo się tak, dlatego że nie było wcześniej gotowych struktur, z których byśmy mogli korzystać. Biorąc na przykład Pac-Man'a na Atari 2600, twórcy od Namco musieli sami napisać cały silnik gry, który dopiero interpretował go do stanu takiego, jakiego byśmy chcieli. Dopiero później zaczęły tworzyć się "biblioteki" różnych skryptów, zasobów i innych, z których programiści mogli czerpać do woli. A to dało pierwszy krok do utworzenia silnika gry.

A teraz wróćmy do sedna, czyli czym jest silnik gry komputerowej i jak działa?

Silnik gry (nazywany często silnikiem graficznym) – jest to struktura odpowiadająca za interpretowanie kodu i odpowiedni sposób wyświetlania gry wideo. Są odpowiedzialne między innymi za renderowanie grafiki, wykrywanie kolizji, zarządzaniem pamięcią, sztuczną fizykę.

Taki silnik składa się z pięciu głównych filarów:

  • Silnik główny – bazowy program zawierający całą logikę i interpretację gry
  • Silnik renderujący – używany do wygenerowania obrazu 2D/3D
  • Silnik audio – składający się z algorytmów do wytwarzania i odtwarzania dźwięku
  • Silnik fizyki – interpretujący kod do postaci "fizyki" w obrębie systemu gry
  • Sztuczna inteligencja – moduł przeznaczony do użytku w celu zautomatyzowania procesów dziejących się poza oddziaływaniem gracza

Rozkład elementów w silniku gry, źródło gameenginebook.com

To co widać powyżej to spis możliwe wszystkich elementów, które występują w grze komputerowej. Może się wydawać, że utworzenie silnika gry to koszmar, lecz teoretycznie jest to prostsze niż nam się wydaję. Jest tak dlatego, że dany silnik/gra nie potrzebuje wszystkich bibliotek jednocześnie. Ba! Większości z nich nawet nie trzeba implementować. Tworząc platformówkę 2D możemy od razu odznaczyć zaawansowane efekty video czy skomplikowane ruchy kamery. A tworząc strzelanke multiplayer na odwrót. Implementujemy je, natomiast usuwamy chociażby system zagadek.

Podsumowując

Silnik gry to skomplikowany program, który doprowadza elementy składowe do efektu końcowego, czyli gry. Mimo, że coraz bardziej zaczynają przypominać układankę, którą możemy dowolnie edytować, obracać i co nam się żywnie podoba (Dobrym przykładem będzie Unity, Unreal Engine czy RPG Maker) to jednak wyprodukowanie gry "Triple-A" mobilizuje wielu doświadczonych programistów, masę spędzonego czasu i litrów wypitej kawy.

źródła:

pexels.com

github.com/dannybeales/GameEngineDevelopment

gameenginebook.com

en.wikipedia.org/wiki/Game_engine

Redakcja Gameeit wspierana jest przez DGameMarket - Pierwszy zdecentralizowany market dla graczy- kupuj i sprzedawaj bezpiecznie i natychmiastowo dzięki technologii Blockchain